Beratnya FIFA!!!

in


بسم الله الرحمن الرحيم


Sebelum baca post ni tarik nafas panjang2 dan hembus perlahan2.. dan saya ingin minta maaf pada sesiapa yang tersungkur, terbatuk atau tertembak dengan senapang AK-47 serta termuntah hijau selepas membaca post ini.. saya juga mungkin akan termuntah juga selepas menulis post ini.. uhuk3..


Pandang atas, pandang bawah, pandang belakang dan depan.. hm.. nak buat ape ye? pandang timur laut.... waaa... sebuah laptop berjenama ASUS kaler hitam kehitam-hitaman bercahaya mengeluarkan gelombang yang mampu menarik manusia walaupun seberat Undertaker.. uhuk3.. apakah anda perasan akan perkara ini?.. tahu tak yang perkara ini adalah fakta dimana sebuah laptop yang dipenuhi dengan permainan2 yang berbagai jenis rupa di abad ini mampu menarik manusia ke arahnya dengan sungguh bergaya sekali.. sedar atau tak sebenarnya kita telah pun ditarik olehnya.. huh~




Cuba angkat FIFA tu.. memanglah tak boleh angkat.. maksud saya cuba anda ambil dan masukkannya ke dalam sebuah tong sampah berwarna kelabu cair di desktop anda.. mesti tak sanggup kan? anda lebih sanggup membiarkan seekor anak kucing digilis oleh tremco daripada membuang FIFA ke dalam tong sampah berwarna kelabu cair.. kan2? hebat sungguh penangan FIFA dan yang seangkatan dengannya.. bukankah ianya hanya sebuah software yang dicipta oleh manusia yang tak berapa nak kacak.. tapi ia mampu menarik dan memukau manusia selama berjam-jam.. anda tak percaya? inilah fakta.. tak semestinya mesti FIFA tapi apa2 yang sedarjat dengannya..

Sedar atau tidak.. berapa banyak masa kita telah dihabiskan dengan berriadah di Old Trafford di hadapan laptop? berapa banyak solat dan masa study kita telah terbuang olehnya? bukankah kita ingin jadi 'Doktor Muslim' yang sering dikata-katakan? adus!!.. oh ma3alesyh pada siapa yang tercucuk oleh pisau bersaiz 15 inchi sebentar tadi.. uhuk3..

" apalah mamat ni.. kecoh betul nak main kejap pun tak boleh.. macam lah dia tu baik sangat.."

" rilek lu bro.. sak kok lu.. gua tak abis lagi ni bro.."

" kau tak payah nak bajet sangat lah.. jap lagi aku solat la.. tak boleh nak sabar ke?.."

Bertenang dulu.. saya tak kata kita perlu tinggalkan sepenuhnya perkara tersebut.. apa yang saya ingin katakan adalah sebaiknya kita tinggalkannya.. tapi tak bermakna tk boleh langsung untuk kita berriadah di hadapan laptop langsung.. tapi sebelum kita nak berriadah tu fikirlah dulu.. adakah solat aku dah settel? study aku macam mana? dah call parents ke belum ni? jikalau demikian sudah settle maka sayugialah saya katakan bahawa anda layak untuk berriadah.. tapi... tunggu dulu.. sebelum tu pulak jangan berriadah sampai boleh membuatkan diri anda ke alam lain sehingga melupakan tanggungjawab sebenar anda.. kita pun dah makruf bahawa perkara yang harus jika melalaikan adalah haram*tak kan tak tahu kot.. KISAS kan ramai.. uhuk3..

Oleh itu berriadah lah kamu selagi tak melalaikan.. tapi secara logiknya kalau kita berriadah di hadapan laptop dalam jangka masa yang panjang pastinya akan melalaikan. bila menang rasa nak main lagi.. bila kalah pulak tak puas hati.. hmm.. jadi yang sebaiknya tinggalkanlah terus perkara tersebut..

" Antara kecantikan islam ialah seorang yang meninggalkan perkara yang tak berguna padanya.. (H.R Tirmizi) "

Seseorang yang menghabiskan masanya dengan perkara yang sia2 adalah sangat tak kacak dan tak hensem.. kuncinya mudah sahaja*ckp mudah ler... berbaliklah pada tujuan kita.. jika kita tahu tujuan maka insyaAllah semuanya baik.. ingatlah adakah dengan kita buat sesuatu perkara tu dapat memberikan sumbangan pada diri kita dan ummat islam seluruhnya? kita semua mampu berfikir sendiri kan..

Dan yang paling penting selepas berhujah, bercakap itu dan ini, adakah yang bercakap itu sendiri sudah melaksanakan?? uhuk3..

peace
~jzk~


-merpati putih -

GEN11US is the 11th generation of Malaysian medical students at Kasr El-Ainy School of Medicine, Cairo University in Egypt.

3 comments:

  1. old trafford?? huh, stakat mana sgt..letak gambo rooney pulak,eh2 klaka la merpati ni, uhuk3, hadoiyai delete je la fifa tu kalo asyik pakai man.u.. peace ~fabio aurelio~ kihkih

    ReplyDelete
  2. cam kenal sapa yg komen pertama nh,... ceh

    ReplyDelete
  3. MEngkabut gelabah btol si penulis ni... hrap dedahkan identiti untuk urusan lbey lnjut...

    ReplyDelete

Suggestion Box:

Name

Email *

Message *

Followers