Sembang Shai: Overexposed to Shamelessness

in


Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya sifat malu dan iman adalah satu wadah, bila satu dicabut, maka yang satu lagi ikut tercabut."
Malu dalam konteks perbincangan kita pada hari berkaitan kondisi masyarakat kita yang terlalu terdedah perkara yang mengaibkan .

Pada hari ini kita dapat lihat masyarakat kita didedahkan dengan pelbagai perkara yang memalukan melalui media massa seperti surat khabar, televisyen, video muzik youtube,facebook dan lain lain lagi. Kebanjiran maklumat ini menjadikan masyarakat kita seolah2 lali(desensitize) dan mengaggap perkara ini seolah-olah norma dalam kehidupan masyarat moden pada hari ini. 

Racun-racun kebebasan media yang diperjuangkan oleh tokoh Utilitarian John Stuart Mill telah menjadi barah dalam masyarakat kita mengakibatkan masyarakat dengan mudah dapat mengakses maklumat tanpa sekatan dan terdedah kepada perkara yang memalukan.
Perkara ini merupakan suatu realiti dan bukan satu sandiwara lagi. Lihat sahaja tajuk akhbar Metro Harian yang hampir setiap hari memaparkan perkara yg memalukan. Rancangan televisyen, music videos, movies, reality shows, beer ads, online porn, prostitutes in video games, sexy doctor shows dan banyak lagi media dengan jelas mempromosikan perkara yg memalukan. Rancanga2 yg dilabel R sepuluh tahun dahulu kini menjadi PG13,manakala apa yg sepatutnya PG13 menjadi U.
Beberapa fakta mengenai suatu kajian lapangan yang dijalankan di Amerika:

  • 72% of teens think watching TV with a lot of sexual content influences their peers' behavior somewhat or a lot.
  • Programs with sexual content average 4.4 scenes per hour.
  • On average, music videos contain 93 sexual situations per hour, including 11 hard-core scenes depicting behavior like intercourse and oral sex.
  • Between 1998 and 2005, the number of sexual scenes on TV nearly doubled.
  • 1 in 5 children will be approached by a sexual predator online.
  • 15-to 24-year-olds account for nearly half of all STD diagnoses each year.
  • Watching a lot of sexual content on TV and listening to sexually explicit music lyrics increase the chances that a teen will have sex at an earlier age.
  • 60% of female video game characters are presented in a sexualised fashion.
  • The biggest users of online pornography are 12-to 17-year-old boys.
  •  On American television, for example, more than 75% of shows now have sexual content, yet less than 15% provide responsible sexual information about abstinence, birth control, or the risks of pregnancy or sexually transmitted infections

Jika kita melihat arena politik negara kita, turut terpalit dengan isu-isu yang memalukan. Hampir setiap kali menjelang pilihanraya akan muncul video yg mengfitnah dan mengaibkan lawan politk masing-masing.

Jika kita menghayati surat al-Isra' ayat 32 dan 33....

ولا تقربوا الزنا إنه كان فاحشة وساء سبيلا....ولا تقتلوا النفس التي حرم الله إلا بالحق

Allah mentioned this crime first, and murder second. Can you think of that? We think of murder as this huge crime, right? But Allah says, when you violate the dignity of a human being, that's فاحشة. Looking at a human being in that way is violating your own and their dignity. And when you kill a person, you have violated their right to life. So there is [this] spiritual murder فاحشة, and then there is this physical murder قتل --- there are two kinds of murder here. Allah mentions the spiritual murder first.
We're supposed to be a people that guard ourselves with covering, and we dignify others by not looking at them. Even if they don't have dignity for themselves, we should have dignity for them and not look, because they are, in the end, a creation of Allah. Even if they are a disappointing creation of Allah, they are a creation of Allah. And we have more respect for ourselves and for humanity in general to not to look at [other human beings] as animals look at other animals.

Oleh itu, perasaan malu yang perlu ada dalam diri seorang muslim adalah perasaan malu terhadap perkara-perkara mungkar yang sering dilakukan. Marilah kita kikiskan perasaan malu yang tidak bertempat. Berilah salam, berikan senyuman, ucaplah terima kasih, usah malu mengaku kesalahan dan meminta maaf jika kita memang bersalah. Jangan malu untuk memperbaiki diri. Jangan malu untuk bertanya, jangan malu untuk belajar, dan jangan malu terhadap perkara keduniaan semata seperti tidak punyai kasut baru ke majlis, memakai kereta ayah yang buruk. Itu semua adalah perkara yang tidak harus dimalukan.
Perasaan terlebih malu sehingga kita lebih rela mendiamkan diri daripada melakukan sesuatu tindakan, sekalipun tindakan itu dituntut oleh Allah dan memiliki manfaat untuk dirinya dan manusia yang lain amatlah tidak wajar. Atas alasan malu, dia enggan mengajak orang lain ke arah kebenaran. Atas alasan malu, dia berdiam diri melihat orang lain melakukan kesalahan. Atas alasan malu, dia menzalimi dirinya sendiri dengan tidak bertanya tentang sesuatu ilmu, sekalipun dia mengetahui ilmu itu penting dan bermanfaat bagi dirinya.

Sikap-sikap di atas bukanlah malu yang terpuji, yang dituntut oleh Islam. Sebaliknya ia adalah malu yang tercela kerana menyebabkan hak-hak Allah diabaikan. Padahal malu yang benar kepada Allah akan menyebabkan seseorang itu tidak rela membiarkan hak-hak Allah dilanggar, melainkan diusahakan sesuatu bagi membetulkannya. Selain itu, seseorang yang memiliki sifat malu yang benar tidak akan merelakan dirinya dizalimi oleh dirinya sendiri.
Para wanita pada zaman Rasulullah s.a.w. tidak pernah malu untuk bertanya soalan-soalan agama, sekalipun ia terhadap isu peribadi seperti mandi hadas dan haid. Sehinggakan Aisyah, isteri Rasulullah s.a.w., pernah berkata: “Sungguh bagus para wanita Ansar ini (warga Madinah) di mana sifat malu yang ada pada mereka tidak menghalang mereka daripada mempelajari ilmu agama.” [Shahih Muslim, no: 332-3].

Cadangan Mengatasi:

Diri
Baiki diri
Sedar tanggungjawab kita untuk tunduk pandangan
Sibukkan diri dengan benda lebih penting
Deviate malu pada tempat yang betul
Sedarkan realiti ini kepada umum melalui artikel, poster, perbincangan, blog, status FB
Tengok movie ramai-ramai

Keluarga
Ibu bapa perlu prihatin dan saring rancangan televisyen atau movie yg dilihat oleh anak-anak
Komputer dan televisyen  perlu diletakkan di ruang utama rumah
Filter setting

Kawan dan masyarakat
Dakwah
Perlu ada kumpulan yang merancang dan menggerakkan perubahan
Mengenalpasti kelemahan media

Kerajaan
Menghantar memorandum ke kementerian penerangan (e-aduan dan news)


GEN11US is the 11th generation of Malaysian medical students at Kasr El-Ainy School of Medicine, Cairo University in Egypt.

0 comments:

Suggestion Box:

Name

Email *

Message *

Followers