HADITH #23: PERKARA-PERKARA KEBAIKAN

in

Maksudnya:
Daripada Abu Malik al-Haris ibn `Asim al-Asya'arie r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda: "Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Ucapan zikir Alhamdulillah memenuhi neraca timbangan. Ucapan zikir Subhanallah dan Alhamdulillah kedua-duanya memenuhi ruangan antara langit dan bumi. Sembahyang itu adalah cahaya. Sedekah itu adalah saksi. Sabar itu adalah sinaran. Al-Qur'an itu adalah hujah bagimu atau hujah ke atasmu. Setiap manusia keluar waktu pagi, ada yang menjual dirinya, ada yang memerdekakan dirinya dan ada pula yang mencelakakan dirinya."
(Riwayat Muslim no.223 dan At-Tirmizi no.3517)

FOKUS UTAMA:

Bersuci
Solat
Zikir
Membaca al-quran
Bersedekah
Sabar
Pokok perbincangan hadis :

1. Kebersihan sebahagian daripada iman : (pendapat ulama’)
    a) Pahala pada kebersihan - berganda sehingga sebahagian pahala iman.
    b) Yang dikehendaki ialah meninggalkan perkara dosa dan maksiat (Surah an-Nahl:56).
    c) Yang dimaksudkan di sini ialah wudhu’: Bersih dari hadas besar dan kecil samada dengan air             atau tayammum, dan yang dikehendaki iman itu ialah solat.
    d) Yang dimaksudkan dengan bersih itu ialah wudhu’ - menghapuskan dosa-dosa kecil.

2. Galakan mengingati Allah:
    a) Memperbanyakkan zikir seperti tasbih dan tahmid, serta solat. Firman Allah S.W.T:
إِنَّني أَنَا اللَّهُ لا إِلٰهَ إِلّا أَنا فَاعبُدني وَأَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكري
     Ertinya: “Sesungguhnya Aku ini adalah Allah, tidak ada Tuhan (yang hak) selain Aku, maka      
     sembahlah Aku dan dirikanlah solat untuk mengingati Aku.” (Surah Thaha(20):14)  
     b) Tidak lupa juga dangan membaca Al-quran kerana Al-Quran juga merupakan satu zikir dan    
     pahala akan berganda dengan membaca al-Quran.

3. Memperbanyak sedekah dalam apa cara dan bentuk sekalipun dan sentiasa sabar dan tabah dalam  menghadapi ujian hidup dan meminta pertolongan dan bertawakkal kepada Allah.

Pengajaran hadis:

1.     Iman merupakan ucapan dan perbuatan, bertambah dengan amal shalih dan keta’atan dan berkurang dengan maksiat dan dosa.
2.     Amal perbuatan akan ditimbang pada hari kiamat dan ia memiliki beratnya.
3.     Bersuci merupakan syarat sahnya ibadah, kerana itu harus diambil perhatian.
4.     Menjaga solat akan mendatangkan petunjuk dan memperbaiki diri seorang muslim terhadap manusia, membezakannya dengan akhlaknya dan perilakunya, kewara’annya dan ketakwaannya.
5.     Seruan untuk berinfaq pada jalan-jalan kebaikan dan bersegera melakukannya dimana hal tersebut merupakan pertanda benarnya keimanan.
6.     Anjuran untuk bersabar tatkala mengalami musibah dan tidak sekali-kali menyalahkah qada’ dan qadar Allah atau menunding jari kepada pihak yang lain.
7.     Semangat membaca Al Quran dengan pemahaman dan mentadabbur (merenungkan) maknanya, mengamalkan kandungan-kandungannya kerana hal tersebut dapat memberi syafaat bagi seorang hamba pada hari kiamat.
8.     Seorang muslim harus menggunakan waktunya dan umurnya dalam ketaatan kepada Allah ta’ala serta tidak mengabaikannya kerana kesibukan lainnya.

Konklusinya?

Sahabat GEN11US sekalian, mari kita muhasabah diri sentiasa dan cuba sedaya upaya untuk berubah daripada yang buruk kepada yang baik, dan daripada baik kepada yang lebih baik. Setelah itu, lazimilah amalan-amalan seperti di atas  semampu kita, dan berdoalah kepada Allah agar kita istiqamah dalam melakukan kebaikan dan moga-moga amalan-amalan kita diterima sebagai amalan kebaikan disisi Allah. Semoga kita semua dapat berkumpul kembali di dalam syurga Allah kelak. Amin Ya Rabbal ‘Aalamin.





GEN11US is the 11th generation of Malaysian medical students at Kasr El-Ainy School of Medicine, Cairo University in Egypt.

0 comments:

Suggestion Box:

Name

Email *

Message *

Followers