HADITH #20

in


Dari Abu Mas’ud Uqbah bin Amr Al Anshary Al Badry radhiallahuanhu dia berkata: Rasulullah shollallohu ‘alaihi wa sallam bersabda : Sesungguhnya ungkapan yang telah dikenal orang-orang dari ucapan nabi-nabi terdahulu adalah :  Jika engkau tidak malu perbuatlah apa yang engkau suka

(Riwayat Bukhari)



Sabda Rasulullah SAW  berbuatlah sekehendakmu “ , mengandungi dua pengertian:


Pertama:


Bererti  ancaman dan peringatan keras , bukan merupakan perintah, sebagaimana sabda Baginda : “lakukanlah sesuka hati kamu.” Yang juga bererti ancaman , sebab kepada mereka telah diajarkan apa yang harus ditinggalkan. Demikian juga sabda Nabi SAW yang bermaksud “Sesiapa yang menjual khamar (arak) maka hendaklah dia memotong-motong daging babi.” Tidak bererti bahawa beliau membenarkan melakukan perbuatan tersebut.


Kedua:


Hendaklah melakukan apa saja kamu tidak malu melakukannya, seperti halnya sabda Nabi SAW: “Malu itu sebahagian daripada iman.” Maksud malu di sini adalah malu yang dapat mendorongnya berbuat kebajikan dan menjauhkan dirinya daripada perbuatan keji dan mungkar. Demikian juga malu dapat mendorong seseorang meninggalkan perbuatan keji kemudian melakukan perbuatan baik, maka malu seperti ini setaraf dengan iman kerana persamaan pengaruhnya kepada seseorang.



Pengajaran:


1) Malu merupakan ajaran yang telah disepakati oleh para nabi dan tidak terhapus ajarannya.

2) Jika seseorang itu meninggalkan perasaan malu, maka jangan harap ada lagi kebaikan pada dirinya walau sedikit pun.

3) Malu merupakan landasan akhlak mulia dan selalu berpaksikan kepada kebaikan. Sesiapa yang banyak malunya lebih banyak kebaikannya, dan siapa yang sedikit rasa malunya semakin sedikit kebaikannya.

4) Rasa malu merupakan perilaku dan dapat dibentuk . Maka setiap orang yang memiliki tanggungjawab hendaknya memerhatikan bimbingan terhadap mereka yang menjadi tanggungjawab seperti:

   -suami bertanggjawab terhadap isterinya.

   -ibu bapa bertanggungjawab terhadap anak-anaknya.

   -majikan bertanggungjawab terhadap pekerjanya .

   -Pemerintah bertanggungjawab terhadap rakyatnya.

5) Jangan ada rasa malu dalam mengajar hukum-hakam agama serta menuntut ilmu dan kebenaran.

6) Antara manfaat rasa malu ialah:

   -IFFAH iaitu menjaga diri daripada perbuatan tercela.

   -WAFA iaitu menepati janji.

7) Rasa malu merupakan salah satu cabang iman yang wajib diamalkan.



Family first, bring your heart home.

Ad-Deen first, bring your heart to Allah.




Biro Pembangunan Insan GEN11US 2013/2014



GEN11US is the 11th generation of Malaysian medical students at Kasr El-Ainy School of Medicine, Cairo University in Egypt.

0 comments:

Suggestion Box:

Name

Email *

Message *

Followers