travelog turkey part 1

in

Dan travelog ini berkisarkan sejarah,
-BURSA-EDIRNE-ISTANBUL

28/1/2014-TUESDAY-EGYPT



 Day before the journey.
Searching word: Turkey dan install semua application yang dirasakan berguna. Semangat itu haruslah ada.


Disebabkan travel kali ini dibawah naungan thaqafiah, maka kami tak perlu bersusah payah untuk memikirkan apa-apa. Mungkin tidak mencabar tapi kami bersemangat waja. Untuk menggarap ilmu sebanyaknya. Seramai 15 orang akhawat GEN11US menyertai jaulah kali ini dan total peserta keseluruhan lebih kurang 30 orang. Alhamdulillah tertambah kenalan.

Sehingga hari terakhir, hanya satu application yang dibuka iaitu dictionary. Itupun untuk mencari maksud toilet. TUVALET -melaporkan, V mereka disebut sebagai W-

Tidak kisahlah kalau usaha memuat turun ini dianggap sia-sia, yang penting semangat itu membara. ^-^

Dengan solat sunat musafir,cuba mensucikan niat sebersihnya, kami mula mengembara. Bismillah,

29/1/2013  -WEDNESDAY- BURSA

Tiba di airport Ataturk. Apa yang dirasa tika ini, dahaga. Ya, dahaga. Semua kedahagaan. Jenuh mencari siapa yang ada mineral water. Teruja masih belum ada. Mungkin sebab kami tiba dalam pukul 2 pagi. Letih mengatasi.

Tour guide kami. Namanya Ahmed. Kanan. Pernah mendalami bahasa arab di Mesir selama hampir 2tahun. Kiri sekali, ust Amar Farhan, muda setahun dari kami. Tapi ilmunya,jauh lagi banyak dari kami T.T

Mula-mula masuk dalam coaster, ‘Allah, pakcik bas pun hensem’. Kedengaran pakcik coaster sibuk mengurus atur dengan tour guide jaulah kami. Bahasanya, wallahi, tersangatlah laju dan tidak dapat difahami. Bunyinya ala-ala Hindustan, tapi bila tengok kulit yang putih bersih,
‘okey,kita memang bukan kat India’
Mereka menggunakan bahasa ibunda. Belajar medik pun tak guna bahasa international.
Inilah tour guide kami yang lagi seorang. Fatma Reyhan. Ex-UIAM.

Destinasi pertama kami di BURSA ialah MASJID ULU CAMI
Largest mosque in Bursa. Bursa is the first capital city in Turkey.

Subuh kami di sini. Terkejut kerana saf subuh agak ramai. Bila mendengar Turki sebagai negara sekular, sungguh saya tidak menyangka saya akan menemui pemandangan sebegini. Subuh yang ramai. Turki kebanyakannya bermazhabkan imam hanafi ra.
Banyak tempat menarik di dalam masjid ini.



Antaranya fountain ini.
Ajaib kan? Fountain di tengah-tengah  masjid. Alkisahnya disebabkan kawasan ini tidak mendapat keizinan untuk dibeli. Dan empunya tanah ini kemudiannya meninggal. Maka kawasan ini tidak dijadikan kawasan bersujud. Ada desas desus lain tentang salasilah fountain ini,agak panjang tapi subhanallah. Betapa mereka teliti dalam bab haq-haq halal haram.


Tulisan Khat ini, Subhanallah.
Mafhum daripada kata-kata ulama yang saya sendiri tidak pasti siapa yang menaqalkannya,
إن القرآن الكريم نزل في الحجاز، وقُرئ في مصر، وكُتب في إسطنبول.
‘Al Quran diturunkan di Hijaz, dibaca di Mesir, dan ditulis di Istanbul’

Teringat kata-kata syeikh maahad iqra, qari Mesir adalah qari(bacaan) terbaik.‘Ok.patutla’ Ditulis di Turki pula dek kerana Turki gah dengan seni. Lihat saja khat ini.


Dan bila mula terlihat orang turki, keterujaan menjadi semakin teruja. Subhanallah. Susah untuk alihkan pandangan dari tidak memandang mereka. Nasib baiklah mereka ini akhawat Turki. -.-

Breakfast sambil menikmati panorama dari puncak. Anginnya dingin segar.



Usai breakfast, kami melawat maqam Osman ghazi. Pengasas kepada kerajaan Uthmaniah. Bukanlah Sultan Muhammad Alfateh itu pengasas kerajaan Uthmaniah tapi penawanan  Kota Konstantinople(Istanbul) itu adalah daripada susur galur kerajaan uthmaniah. Ratusan tahun tentera Islam berjuang,… Akhirnya pada khalifah ke-7 kerajaan Uthamaniah, Islambol wujud dipeta dunia.


Maqam Orhan ghazi. Anak kepada Osman Ghazi. Ghazi adalah gelaran yang membawa maksud pejuang. Tika kami duduk melilau melihat maqam, Ust bersuara, ‘Banyak-banyakkan berdoa dimaqam sultan. Zaman dulu, sultan adalah manusia terbaik yang dipilih. Bukan golongan biasa-biasa.’ Rupanya maqam hebat di depan mata. T.T

Menurut Reyhan, setiap anak-anak sultan akan dihantar untuk mentadbir wilayah tertentu. Semestinya bagi mempraktikkan dan melatih diri. Sehingga satu masa, hanya seorang yang akan dipilih untuk menaiki takhta Ottoman. Yang tidak terpilih akan dibunuh bagi  pengelakkan perebutan takhta dan kekacauan. Kemudian Ust Fateh menjelaskan, sebenarnya perkara ini turut dibincangkan dalam permasalahan fiqh. Bukan semborono sahaja akan dibunuh. Andai kata satu pihak mula menunjukkan pemberontakan, ketika itulah kerajaan akan melawan perang.
‘Ok, tarik nafas lega’


RONA SALJI YANG MENCAIRKAN HATI


Our next destination for today is, ULUDAG!
Kita biasanya kagum pada sesuatu yang kita tiada.kan?


30/1/14 –THURSDAY- EDIRNE
Fakta menarik tentang Edirne. Di kota inilah sultan Muhammad Alfateh dibesarkan dan dididik. Dan dari  Edirne inilah, usaha penaklukan sentiasa ditanam. Akhirnya, kota gah Istanbul  itu ditawan.
Sungguh saya tertawan pada seni bina Turki T.T

Ini Masjid Selemiyye. Seni bina oleh Mirma Sinan.
Pada pintu masjid ini, dan kebanyakan masjid di Turki, terdapat rantai besar digantung dipintu. Hingga membuatkan kita perlu sedikit menunduk untuk melepasi pintu ini.
Bukan saja-saja tapi sebagai simbolik. Untuk kita merendahkan hati dan tidak meninggi diri. Subhanallah.





Khat Maqam Haji Bairam. Nampak tak kabinet kayu di situ? Sebenarnya itu satu penghormatan bagi memuliakan tempat ibadat hajj bairam.

Agar tidak ada lagi yang beribadat di situ. Kawasan  yang tersimpan khusus untuk beliau.

Tidak pelik, itu keunikan cara penghormatan mereka. Hajj Bairam lah yang mentakwilkan kepada Sultan Murad, bahawa bayi yang lahir inilah (sambil merujuk kepada sultan alfateh) yang akan merealisasikan hadith nabi saw. Ya, dengan bimbingan muridnya Akşemseddin





Ini pula Sultan Beyazid II Health Museum yang menunjukkan contoh universiti perubatan pada zaman uthmaniah. Ada bilik pelajar, bilik experiment, bilik praktikal dan lain2.

Dan mereka juga menggunakan muzik untuk rawatan.  Meditasi mungkin. Tak ketinggalan,mereka turut menggunakan  ros dan tulip. Menariknya lagi, rawatan bukan sahaja percuma, malah diberikan wang pada yang tidak berkemampuan. Allah, musuh pernah gentar pada Islam. Yang dulunya hebat dibawah naungan khilafah. Kini wilayah-wilyah Islam dipisahkan.Sedih,kita berjaya diassobiahkan.





Destinasi terakhir sebelum bertolak pulang ke Istanbul, Mirma Sinan Foundation. Sesi penerangan daripada agensi ini memang mengujakan kami. Antaranya ialah tawaran scholarship untuk master dan pHd.  Sejujurnya, 2 hari di Turki memang membuatkan kita akan rasa terdetik untuk menetap di sini. Tapi, bila mendengarkan syaratnya, tawaran terhidang seolah tak pernah kedengaran T.T
Detailnya boleh rujuk web mereka
http://www.ytb.gov.tr/



Pasangan mutazawwijin jaulah. Takpa, kami tak jeles ^-^


GEN11US is the 11th generation of Malaysian medical students at Kasr El-Ainy School of Medicine, Cairo University in Egypt.

0 comments:

Suggestion Box:

Name

Email *

Message *

Followers