HADITH #27 : KEBAIKAN DAN DOSA | FATWA HATI

in




Tok khadim datang lagi nak cerita Hadith 27. Ada huraian berserta wasiat dari Nabi Adam. Kalau mahu tahu, teruskan membaca biar sama- sama dapat ilmu di dada.

عَنْ النَّوَّاسِ بنِ سَمْعَانَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى الله عليه وسلم قَالَ : الْبِرُّ حُسْنُ الْخُلُقِ وَاْلإِثْمُ مَا حَاكَ فِي نَفْسِكَ وَكَرِهْتَ أَنْ يَطَّلِعَ عَلَيْهِ النَّاسُ. [رَوَاهُ مُسْلِم] .
وَعَنْ وَابِصَةَ بْنِ مَعْبَد رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : أَتَيْتُ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ : جِئْتَ تَسْألُ عَنِ الْبِرِّ قُلْتُ : نَعَمْ، قَالَ : اِسْتَفْتِ قَلْبَكَ، الْبِرُّ مَا اطْمَأَنَّتْ إِلَيْهِ النَّفْسُ وَاطْمَأَنَّ إِلَيْهِ الْقَلْبُ، وَاْلإِثْمُ مَا حَاكَ فِي النَّفْسِ وَتَرَدَّدَ فِي الصَّدْرِ، وَإِنْ أَفْتَاكَ النَّاسُ وَأَفْتَوْكَ [حديث حسن رويناه في مسندي الإمامين أحمد بن حنبل والدارمي بإسناد حسن]
Terjemah hadith / ترجمة الحديث :
Dari Nawwas bin Sam’an radhiallahuanhu, dari Rasulullah shallallahu`alaihi wa sallam beliau bersabda: “Kebaikan adalah akhlak yang baik, dan dosa adalah apa yang terasa menganggu jiwamu dan engkau tidak suka jika diketahui manusia “ Riwayat Muslim.
Dan dari Wabishah bin Ma’bad radhiallahuanhu dia berkata: Saya mendatangi Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, lalu beliau bersabda: Engkau datang untuk menanyakan kebaikan? Saya menjawab: Ya. Beliau bersabda: Mintalah pendapat dari hatimu, kebaikan adalah apa yang jiwa dan hati tenang kerananya, dan dosa adalah apa yang terasa mengganggu jiwa dan menimbulkan keragu-raguan dalam dada, meskipun orang-orang memberi fatwa kepadamu dan mereka membenarkannya. (Hadits hasan kami riwayatkan dari dua musnad Imam Ahmad bin Hanbal dan Ad Darimi dengan sanad yang hasan).
 HURAIAN;
1) Kebaikan atau kebajikan :
- Perkara yang hati seorang mukmin merasa tenang dan tenteram.
2) Kejahatan atau dosa :
- Apa- apa yang hatinya merasa keluh kesah, gementar dan merasa takut jika diketahui manusia.
3) Melalui firasat hatinya, seorang mukmin boleh menilai baik buruknya sesuatu perkara. Walau apa pon pandangan orang terhadapnya, dia lebih berhak ke atas pendiriannya berdasarkan iman dan firasatnya.
4) Namun, perasaan dan firasatnya tidak boleh bertukar menjadi hukum syara' atau fatwa yang memestikan orang lain mengikutinya, ia hanya tertakluk pada dirinya sahaja.
5) Kebaikan dan kebajikan atau keburukan yang diberikan kelonggaran untuk kita meminta fatwa ialah kebajikan yang masih kesamaran contohnya, solat di akhir waktu, mengisi masa lapang dengan perkara yang tidak berfaedah, bersendirian dengan yang bukan mahram di tempat yang sunyi dan sebagainya.
6) Adapun, kebaikan atau keburukan yang sudah ada nas yang jelas seperti solat 5 waktu walau hati kadang berat melakukannyanya mahupun riba' walau jiwa merasa seronok melaziminya, maka hendaklah diikuti meskipun fatwa hati bertentangan dengannya.
7) Perasaan hati hanya boleh diguna pakai apabila sesuatu itu selari dengan kaedah hukum syara' dan selagimana tidak bertentangan dengan hukum agama.
8) Melihat terlebih dahulu ketetapan hukum sebelum mengambil tindakan. Ambillah yang paling dekat dengan ketakwaan dan kewara’an dalam agama.
9) Ilham dan Kasyaf tidak boleh dijadikan dalil kepada hukum-hukum syariat.
" Iman yang benar, ibadat yang sahih dan mujahadah adalah cahaya dan kemanisan yang dicurahkan Allah ke dalam hati sesiapa yang dikehendaki-Nya. Manakala ilham, lintasan hati, kasyaf dan mimpi tidak menjadi dalil kepada hukum-hukum syariat. Perkara-perkara tersebut hanya dapat diterima dengan syarat tidak bertentangan dengan hukum dan nas syariat. "
( Pak Hassan , Usul Ketiga)
💡 WASIAT NABI ADAM AS:
1) Jika kamu hendak berbuat sesuatu, tetapi hati kamu merasa GELISAH kerananya, maka JANGANlah kamu TERUSkan.
- Sewaktu aku hendak memakan buah khuldi, hatiku telah bergoncang dan gelisah.
2) Jika kamu hendak mengerjakan sesuatu perkata, lihatlah KESUDAHANnya.
- Kalau aku lihat atau fikirkan tentang jesudahan akibat memakan buah tersebut, tentulah aku tidak memakannya.
3) Jika kamu hendak melakukan sesuatu perkara, maka BERUNDINGlah dengan ORANG yang ARIF.
- Kalau aku dahulunya berunding dengan malaikat, tentu diberitahu kepada aku supaya aku tidak memakan buah yang terlarang itu.
| Menurut riwayat dalam Syarah Al- Arbain Al- Nawawiyah
.........................................................................
Konklusinya, fatwa hati bisa dijadikan pendirian pada benda yang ada kesamaran. Jika merasa tenang pada mengerjakan satu perkara, teruskan. Jika merasa resah, berpalinglah. Mungkin itu petanda dari Tuhan, agar sentiasa berada di jalan-Nya.
Fastabiqul khairat!


GEN11US is the 11th generation of Malaysian medical students at Kasr El-Ainy School of Medicine, Cairo University in Egypt.

0 comments:

Suggestion Box:

Name

Email *

Message *

Followers