HADITH #28

in

Pengajaran Hadith:

  •          Bertaqwa kpd Allah. (taqwa: melaksanakan semua perintah Allah, menjauhi
  •      larangannya, menjaga diri dari murka Allah SWT)
  •     Taat kepada pemerintah selagi selari dengan al-Quran & Sunnah
  •     Apabila berlaku perselisihan, haruslah berbalik kepada Quran dan Sunnah.
  •     Berhati-hati dalam melakukan amalan supaya tidak terjebak dalam amalan-amalan                     khurafat, syirik dan sesat.
  •     Mendorong kita meninggalkan wasiat jika hendak meninggalkan keluarga atau rakan.


Rasulullah SAW telah menasihati kami suatu nasihat yang menggetarkan hati dan mencucurkan air mata. Kami berkata: Ya Rasulullah! la seolah-olah nasihat orang yang mahu mengucapkan selamat tinggal, maka berikanlah kami wasiat. Baginda bersabda: Aku mewasiatkan kamu supaya bertaqwa kepada Allah ‘Azza Wajala, supaya mendengar dan taat, sekalipun kamu diperintah oleh seorang hamba. Sesungguhnya, barangsiapa di kalangan kamu yang masih hidup nanti, necaya dia akan melihat banyak perselisihan. Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah khulafa’ Rasyidin yang mendapat hidayat. Gigitlah ia dengan kuat (iaitu berpegang teguhlah kamu dengan sunnah-sunnah tersebut) dan berwaspadalah kamu dari melakukan perkara-perkara yang diada-adakan, kerana setiap perkara yang diada-adakan itu adalah bid’ah dan setiap bid’ah itu adalah sesat dan setiap kesesatan itu dalam neraka.

I’m sure almost everyone has heard of:

 وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ، وَكُلَّ ضَلاَلَةٍ فِي النَّار” 

Ayat yg selalu overused, misused, misunderstood.


Apakah itu Bid’ah?

Bid’ah ialah sesuatu yg diada-adakan di dalam agama dan perkara yg tidak pernah dilakukan oleh Nabi saw (Maka tidak termasuk bid’ah sesuatu yang diadakan di luar agama untuk kemaslahatan dunia).
Berkata Imam Syafii bahawa bid’ah terbahagi kepada dua, iaitu bid’ah mahmudah (terpuji) dan bid’ah madzmumah (tercela), maka yg sejalan dengan sunnah maka ia terpuji, dan yg tidak selaras dengan sunnah adalah tercela. Beliau berdalil dengan ucapan Umar bin Khattab ra mengenai solat tarawih : “Inilah sebaik baik bid’ah.


https://www.youtube.com/watch?v=oWhuiEKUkrs

GEN11US is the 11th generation of Malaysian medical students at Kasr El-Ainy School of Medicine, Cairo University in Egypt.

0 comments:

Suggestion Box:

Name

Email *

Message *

Followers