HADITH #19

in

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang,

Dari Abul ‘Abbas ‘Abdullah bin ‘Abbas (r.a.) ia berkata,
“Pada suatu hari aku pernah berada dibonceng Rasulullah saw, lalu baginda bersabda, “Wahai anak muda! Sesungguhnya aku akan mengajarkan beberapa nasihat kepadamu. Jagalah Allah, nescaya Allah menjagamu. Jagalah Allah, nescaya engkau mendapatiNya berada di hadapanmu. Jika engkau meminta, mintalah kepada Allah. Dan jika engkau memohon pertolongan, mohonlah pertolongan kepada Allah. Ketahuilah apabila suatu kaum telah berkumpul untuk mendatangkan manfaat kepadamu dengan sesuatu, maka mereka tidak bisa memberikan manfaat kepadamu kecuali dengan sesuatu yang Allah telah tetapkan untukmu. Dan seandainya mereka telah berkumpul untuk menimpakan bahaya kepadamu dengan sesuatu, maka mereka tidak dapat membahayakan kamu kecuali dengan sesuatu yang telah Allah tetapkan bagimu. Pena-pena (pencatat takdir) telah diangkat dan lembaran-lembaran (catatan takdir) telah kering.”

(Diriwayatkan at-Tirmidzi, dan ia berkata, “Hadith ini hasan shahir.”)


Dalam riwayat selain (riwayat) at-Tirmidzi,

“Jagalah Allah, nescaya engkau mendapatiNya ada di hadapanmu. Kenalilah Allah di saat masa lapang, nescaya Allah mengenalimu di saat susah. Ketahuilah, bahawa apa saja yang luput darimu, maka tidak akan pernah menimpamu. Dan apa yang menimpamu, maka tidak akan pernah luput darimu. Ketahuilah bahawa pertolongan itu bersama kesabaran, kelapangan itu bersama kesulitan, dan bersama kesulitan itu ada kemudahan.”

Ibnu al-Jawzi pernah berkata,

‘Alangkah ruginya bagi mereka yang mengabaikan hadis ini, dan hanya mempunyai pemahaman yang sedikit mengenai maknanya’

Oleh yang demikian, seruan terhadap seluruh individu muslim, agar dapat meluangkan masa untuk meneliti kandungan hadis ini dan menghadam sebaiknya.

Hadis ini mengangkat 3 tema utama:

Pembentukan generasi beriman
Allah sebagai tempat bergantung harap dan tempat berlindung
Manfaat dan musibah hanya datang dari Allah

Sebelum menelusuri lebih dalam mengenai kandungan hadis, mari kita lihat pangkal hadis ini. Rasulullah saw telah menarik perhatian Ibn ‘Abbas dengan ayat “Wahai anak muda, sesungguhnya aku akan mengajarkan beberapa nasihat kepada kamu”.

Bersandarkan kalimah “Wahai anak muda”, maka Ibn ‘Abbas menyedari bahawa Baginda saw sedang bertutur kepadanya. Ucapan Rasulullah saw diteruskan dengan “Sesungguhnya aku akan mengajarkan beberapa nasihat kepada kamu”. Tika itu, Ibn ‘Abbas mengetahui bahawa Rasulullah akan menyampaikan sesuatu yang penting kepadanya lalu memberikan sepenuh perhatian terhadap intipati kata-kata Baginda yang seterusnya.

Hal ini mengajar kita, apabila hendak menyampaikan ucapan atau nasihat, haruslah dimulakan dengan frasa yang boleh menarik perhatian para pendengar agar kata-kata kita tidak diabaikan oleh pendengar, seterusnya hilang ditelan angin dan debu.

1. ‘Jagalah Allah, nescaya Allah menjagamu’.

Bagaimana caranya untuk ‘menjaga Allah’?
Begini..
-          Melaksanakan kewajipan yang telah ditetapkan oleh Allah
-          Mematuhi segala perintahNya
-          Meninggalkan segala laranganNya

Ini termasuklah..

-          Menjaga solat fardhu dan melaksanakannya dengan sepenuh hati
-        Menjaga pancaindera kita yang merupakan pinjaman oleh Allah. Maka sanggupkah kita mencemari nikmat tersebut dengan melakukan sesuatu yang dimurkaiNya?

-          Menjaga pemakanan, harta benda dan urusan seharian kita halal dan berlandaskan syara’

-          Menjaga hati dan diri daripada terlibat dengan maksiat. Sekiranya telah melakukan maksiat, hendaklah disusuli taubat dan memperbanyak amalan kebaikan (rujuk hadis 18)

Sekiranya kita menjaga hak Allah, insyaAllah, ‘nescaya Allah menjagamu’. Apakah contoh penjagaan Allah terhadap kita?

-          Allah menjaga dan melindungi hambaNya di dunia dan urusannya di dunia. Ini termasuklah Allah menjaga kesihatan dan memelihara  pancainderanya. Allah memberi peluang kepada hambaNya untuk menikmati segala kurniaanNya di muka bumi ini. Walaupun usia semakin bertambah, Allah masih ganjarkan dengan kesihatan fizikal dan kecerdasan mental. MasyaAllah.

Malah Allah juga memelihara harta dan keluarga daripada sebarang bencana dan mudarat. Dan jika seseorang itu memelihara hak Allah pada usia remajanya, Allah akan memelihara usia dewasanya.
Abu Tibb al-Tabari pernah ditanya oleh anak muridnya, bagaimana beliau boleh kekal sihat walaupun usia sudah menginjak tua? Beliau menjawab “Inilah kaki dan tangan kami. Kami telah manjaganya daripada melakukan dosa pada usia remaja kami, dan Allah telah menjaganya pada usia tua kami”.

-          Allah menjaga agama dan iman hambaNya. Allah tidak mengizinkan hati hamba yang suci itu daripada sebarang pengaruh dan anasir yang mampu menggoyahkan imannya. Allah akan terus memberikan petunjuk agar hambaNya sentiasa berada di jalan yang benar tanpa ragu-ragu.

Mungkin kita tidak menyedari, saat apabila Allah menjaga agama kita. Pernahkah pada suatu ketika, kita teringin untuk melakukan sesuatu atau ingin ke suatu tempat, namun terdapat halangan seolah-olah tidak mengizinkan kita melakukannya? Ketahuilah, Allah sedang menjaga diri kita dari sebarang perkara yang tidak elok yang mungkin tidak terjangkau oleh diri kita sendiri.


[gambar : The Muslim Show]


2. ‘Jagalah Allah, nescaya engkau mendapatiNya ada di hadapanmu’

Sekiranya kita memenuhi segala kewajipan yang Allah telah taklifkan terhadap kita, maka kita akan mendapati diri kita berada dekat dengan Allah. Allah sentiasa dekat dengan hambaNya dengan memberikan petunjuk, perlindungan dan kemenangan.

“Dan kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya”
(al-Qaaf : 16)

Apabila kita sentiasa mengingati Allah di saat kita berasa senang dan selesa, maka Allah juga akan mudah mengingati dan membantu kita dalam saat susah dan sempit. Sungguh kasihan jika terdapat golongan yang hanya merintih memanggil Allah di saat kesempitannya, walhal meraikan kegembiraan yang dikecapinya tanpa mengingati Allah.


3. ‘Jika engkau meminta, mintalah kepada Allah’

Meminta dan mengharap pertolongan dari Allah merupakan perkara asas dalam pengukuhan tauhid individu. Bahkan, kita sering meminta pertolongan dariNya setiap kali dalam solat, dalam surah al-Fatihah,

“Hanya kepada Engkaulah kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan”
Hadis ini menggariskan peri penting untuk kita berdoa dan sentiasa memohon perlindungan dan pertolongan kepada Allah tidak mengira waktu. Ini juga menunjukkan kebergantungan kita hanyalah kepada Allah lebih-lebih lagi dalam ibadah kita.


4. ‘Mereka tidak mampu memberikan manfaat dan mudarat kepada kamu, kecuali dengan sesuatu yang ditetapkan Allah untukmu.

Allah telah menukilkan semua yang akan berlaku di dunia ini, di Luh Mahfuz. Ketetapan ini termasuklah perkara yang berada di luar kemampuan kita untuk mengelaknya, seperti jatuh sakit, kehilangan orang tersayang dan dihimpit kesusahan hidup.

Tanggungjawab kita sebagai hamba, adalah untuk berdepan dengan ketetapan ini tanpa berasa lemah. Redha iaitu menerima segala ketentuan Allah dengan tenang, adalah pengiktirafan darjah tertinggi bagi seseorang individu yang menerima takdir Allah, sama ada yang baik atau sebaliknya. Apabila ditimpa musibah, kita tidak sewajarnya menjadi hilang pertimbangan sehingga mengeluarkan kata-kata yang boleh membawa kepada kemurkaanNya.

Qadar Allah terbahagi kepada dua:

-          Qadar Mubram.
Ketetapan yang tidak dapat kita elakkan. Dalam hal ini, sewajarnya kita redha dan sabar menerima ujian dariNya. Contohnya, kematian.

-          Qadar Mu’allaq.
Keadaan yang mampu kita ubah berdasarkan faktor dan sebab ia berlaku. Contohnya kelalaian dan kemalasan kita.
Menurut Tafsir al-Qurtubi, takdir yang tertulis di Luh Mahfuz, mampu diubah oleh Allah sesuai dengan kehendakNya. Malah, doa dan perbuatan baik juga mampu mengubah ketetapan tersebut. Ini disandarkan dengan sepotong hadis Rasulullah saw,

“Tiada yang mampu mengubah takdir selain doa, dan tiada yang mampu memanjangkan umur kecuali perbuatan baik”
( Riwayat Tirmizi)


5. ‘Kelapangan itu bersama kesulitan dan bersama kesulitan itu ada kemudahan’

Musibah dan mehnah terhadap muslim mampu membuatnya terus lemah dan berasa sempit. Walau bagaimanapun, sekiranya dia bermuhasabah, yakin dengan takdir Allah serta tidak berputus asa, maka Allah akan mendatangkan kepadanya jalan keluar.

Sirah telah merakamkan pelbagai ujian menimpa para nabi terdahulu, agar kita mengambil pengajaran daripadanya:

-          Anak Nabi Adam as (Qabil dan Habil)
-          Nabi Nuh as dengan bah besar
-          Nabi Ibrahim as dibakar dan saat menyembelih anaknya Nabi Ismail as
-          Nabi Musa as ketika dikejar Firaun dan tenteranya

Betapa indah aturan oleh Allah, apabila hambaNya ditimpa kesulitan, bukan sahaja diberi jalan keluar, malah dipermudahkan pula urusan hamba itu. Apabila seseorang hamba bertawajjuh (menumpukan hati kepada Allah) dengan lurus dan ikhlas, maka kesempitannya akan dihilangkan oleh Allah.


Kesimpulan

Hadis ini mendidik kita cara untuk hidup bahagia dan bebas dari belenggu kesempitan dan kesulitan. Melaksanakan segala perintahNya, menyembah Allah dengan sepenuh hati, dan redha terhadap segala ketentuannya merupakan jalan keluar kepada kehidupan yang stress dan muram.


Family first, bring your heart home.

Ad-Deen first, bring your heart to Allah.




Biro Pembangunan Insan GEN11US 2013/2014


GEN11US is the 11th generation of Malaysian medical students at Kasr El-Ainy School of Medicine, Cairo University in Egypt.

0 comments:

Suggestion Box:

Name

Email *

Message *

Followers